Дитинство
– найважливіший, самобутній і неповторний період у становленні особистості.
Саме в цей час дитина формується фізично, психічно й інтелектуально, набуває
необхідних знань, умінь, навичок. І саме в цей період вона потребує найбільшої
уваги і захисту.
Діти
– це майбутнє кожної держави. А тому фізичні та емоційні травми, які вони
переживають, обкрадають суспільство та усіх його членів зокрема. Жорстоке
поводження з дітьми, нехтування їхніми інтересами не лише завдає непоправної
шкоди їх фізичному здоров'ю, але й тягне за собою важкі психічні та соціальні
наслідки. У більшості дітей - жертв насильства з’являються серйозні відхилення
в психічному, фізичному розвитку, в емоційній сфері.
Можна
виділити наступні типи жорстокого поводження з дітьми:
жорстокі
фізичні покарання, фізичні знущання, побиття (побиття, штовхання, спроби
задушити, викручування рук та ін.);
дитина
є свідком знущань над іншими членами сім‘ї (батько б‘є чи ґвалтує матір у
присутності дітей, "погану” дитину фізично карають у присутності "хорошої”
дитини, дитина є свідком фізичних знущань над іншою людиною, що не є членом її родини та ін.);
сексуальне
насильство, інцест (гвалтування, нав’язування сексуальних стосунків, сексуальні
дотики/поцілунки, інцест (кровозмішення), показ порнографії, залучення дитини
до виготовленні порнографічного продукту та ін.);
використання
привілеїв дорослих (поводження з дітьми як з рабами чи слугами, покарання,
поводження, як з підлеглими, поводження як зі своєю власністю, відмова
повідомляти про рішення, що стосуються відвідин та опікунства);
залякування
(використовування свого росту, розмірів та сили, навіювання страху за допомогою
розповідей, дій, тестів, поглядів, крики, стресогенна поведінка, жорстокість
щодо інших істот);
погрози
(кинути дитину, самогубства, заподіяти фізичної шкоди, заподіяти шкоду іншим
людям, тваринам, рослинам, розлюбити дитину, силами зла, що покарають дитину та
ін.);
використання
громадських установ (загроза покарання Богом, судом, міліцією, школою,
спецшколою, притулком, родичами та психіатричною лікарнею);
ізоляція
(контролювання доступу дитини до інших людей: бабці/дідуся, однолітків,
братів/сестер, батька/матері, інших людей, контролювання перебування дитини у
помешканні, заборона виходити з дому, контролювання спілкування дитини з
друзями, аж до перешкоджання спілкування за допомогою Інтернету, закривання
дитини у коморі, сараї чи туалеті, чи у будь-якому закритому приміщенні вдома,
в школі..., обмеження спілкування з дитиною, аж до повного ігнорування у
спілкуванні);
емоційне
насильство (приниження, використання скарг);
використання
дітей в якості довірених осіб, крики; непослідовність, присоромлення дитини,
використання дітей у конфліктах між батьками, "торгівельна” поведінка одного з
батьків щодо любові до дитини);
економічне
насильство (незадоволення основних потреб дитини, відмова чи зволікання у
виплаті аліментів, занижений розмір державної допомоги одиноким матерям та
багатодітним сім‘ям, повна відмова дитині в грошах, контролювання дитини за
допомогою грошей, протрачання сімейних грошей, відмова дитині у підтримці,
використовування дитини як засобу торгу при розлученні, нав‘язування дитині
економічно обмеженого способу проживання без існуючої для цього необхідності,
примушування дитини важко працювати).
Жорстоке
поводження з дітьми в подальшому формує з них соціально-дезадаптованих людей,
не здатних створювати повноцінну сім'ю, бути гарними батьками, а також є
поштовхом до відтворення жорстокості по відношенню до власних дітей.
Виховання
в умовах насильства в сім'ї дає нові покоління діячів - викладачів, керівників,
депутатів та працівників різних установ, - схильних до нього у різноманітних
сферах життя, навіть у світовому масштабі.
Як
же запобігти дитячим психологічним травмам?
Перш
за все, це відмова у визнанні, невіра в дитину, неприйняття її. Наприклад, у
сім'ї до одного з дітей часто ставляться не так, як до його сестер та братів:
«Ось Саша у нас гарний хлопчик, а ти, незграбо, постійно потрапляєш у якісь
пригоди...» А такою пригодою може бути всього-навсього розбита склянка або
розлите молоко. А душа дитини в цей момент глибоко травмується.
Часто
батьки опускають дитину з більш високого рівня самооцінки на більш низький
простими словами: «дурень», «телепень», «бовдур»... Особистість знецінюється.
Особливо небезпечно робити це в присутності сторонніх. У всіх випадках
травмування такі слова -„ярлики" глибоко проникають у душу дитини. У неї
з'являються оціночні судження: «Я погана», «Я нерозумна», «Нікому я не можу
подобатися». Спочатку дитина думає так про себе зрідка, потім все частіше,
потім це перетворюється у впевненість та стає нормою поведінки.
На
жаль, у нас ще існують такі психологічні моделі стосунків між людьми, за яких
ми не кажемо дитині: «Яке щастя, що ти у мене є!», «Як я тебе люблю!», «Ти у
мене найкращий».
Психологічно
травмовані діти часто справляють враження злих, нещасних. Нерідко вони навіть
відчувають потребу втекти куди-небудь.
Право
дитини на захист від усіх форм насильства гарантує стаття 10 Закону України
«Про охорону дитинства», в ній, зокрема, вказується, що дитина має право
особисто звертатися у відповідні структури по захист.
Законодавством
закріплено перелік органів і установ, які займаються попередженням жорстокого
поводження з дітьми та приймають заяви про такі випадки:
- відділ у справах сім'ї, молоді та спорту;
- кримінальна
міліція у справах дітей органів
внутрішніх справ;
- служба у справах дітей;
-центр соціальних
служб для сім’ї, дітей та молоді
- органи
виконавчої влади,
- органи
місцевого самоврядування, і інші державні органи.
Представники
цих органів приймають усні або письмові заяви про випадки жорстокого поводження
з дітьми, випадки насильства над дітьми або про погрози щодо їх вчинення.
|